|
Ik onderscheid twee vormen van dienstverlening
- ondersteunen van anderen
- uitvoeren van concrete werkzaamheden
Onder de eerste vorm van dienstverlening versta ik alle activiteiten die klanten of medewerkers in staat stellen te doen wat ze moeten of willen doen. Mijn aanbod daarin bestaat uit het verstrekken van informatie, advies en uitleg over de materie binnen de vakgebieden waarop ik werkzaam ben. Het kan echter ook om activiteiten gaan uit de rubrieken MS Office en Websites. Ook het schrijven van brochures of het op andere wijze toegankelijk maken van informatie behoort tot de mogelijkheden.
Niet alleen de feitelijke informatie is belangrijk, maar ook de wijze waarop de ze wordt aangeboden. Hoe staat het met uw één-loket opzet, of de informatie- en adviescentra?
Mijn dienstverlening aan u kan verder ook bestaan uit het verrichten van werkzaamheden, waarvoor bij u (tijdelijk) onvoldoende capaciteit (kwantitatief of kwalitatief) beschikbaar is. |
Informatie
Bij informatie gaat het om het toegankelijk maken van alle gegevens die voor het terrein van de aanbieder interessant zijn: voorwaarden, voorschriften, wetten, regels, werkzame instanties en personen, adresgegevens. Het betreft alleen feitelijkheden. Geen kwalificatie of beoordeling van de relevantie in de gegeven situatie.
|
Advies
Adviseren vergelijkt beschikbare informatie met een voorgelegde situatie. Welke informatie is het meest relevant; welke instanties kunnen de vrager het best van dienst zijn?
|
Uitleg
Uitleg gaat nog een stukje verder. Wat kan de vrager verwachten als hij van het aangereikte materiaal gebruik maakt? Wordt zijn probleem direct opgelost; krijgt hij ondersteuning bij het oplossen; komt er geld; gaat het om andere middelen die hem in staat stellen zijn probleem op te lossen?
|
Vervangen tijdelijk uitgevallen medewerkers
Uw organisatie is goed op orde; al het werk is onder contrôle. Maar er gaat plotseling iemand weg, wordt ziek, of neemt langdurig verlof. Het is dan prettig direct gebruik te kunnen maken van iemand die is ingevoerd in de materie waar u mee bezig bent en die zich weet aan te passen aan de stijl van degene die wordt vervangen. Voor de wijze waarop deze dienstverlening vorm kan krijgen: zie bij Werkwijze.
|
Inspringen bij tijdelijke capaciteitsproblemen
Plotseling moet u activiteiten verrichten waarvoor u niet de juiste kwaliteiten of vaardigheden in huis hebt. Of u komt tijdelijk een paar handen tekort. Geen nood, als de werkzaamheden maar enigszins op mijn terreinen liggen (zie Vakgebieden, MS Office en Websites), kunt u direct een beroep op me doen. Bij Werkwijze treft u de mogelijke samenwerkingsvormen aan.
|
|